ویژگی‌های یک طرح گرافیکی خوب

ویژگی‌های یک طرح گرافیکی خوب

در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌های یک طرح گرافیکی خوب از نظر مخاطبان بپردازیم. اگر تا انتهای مقاله را مطالعه کنید خواهید دید که مقاله متفاوت و منحصر به فردی را مطالعه کرده‌اید.
به منظور بررسی ویژگی‌های یک طرح گرافیکی خوب در یکی از پست های کانال استارت آباد در ایتا تصویر زیر را به عنوان یک نمونه طراح گرافیکی منتشر کردیم. برای مشاهده این پست روی لینک زیر کلیک کنید:

https://eitaa.com/startabad/648

در این پست تصویر زیر جهت بررسی از نظر مخاطبان انتخاب شده است:

ویژگی های یک طرح گرافیکی خوب

برای این تصویر یک فرم نظرسنجی در گوگل فرم طراحی شده که نتایج آن می‌تواند به عنوان یک مطلب آموزشی مفید استفاده شود. در ادامه سوالات و پاسخ ها را مطرح کرده و با بررسی آنها می‌توانیم به ویژگی‌های یک طرح گرافیکی خوب پی ببریم.

سوال 1:  پیام این طرح گرافیکی از نظر شما در یک جمله چیست؟

پاسخ  مخاطبان:

  • با استارت آباد در همه بسترها می‌توان آموزش دید
  • اطلاعات در بستر مجازی
  • همه مردم دنیا از تکنولوژی یا سایت استارت آباد استفاده می‌کنند
  • امروزه همه کارهای انسان‌ها به وسیله تکنولوژی انجام می‌شود
  • جامعه امروز پیشرفت کرده و با هر لوازم الکترونیکی و آموزش خوب به راحتی می‌شود کسب درآمد داشت.
  • آموزش و فراگیر شدن برنامه‌ها و استفاده از ابزارها و…کامپیوتری در زندگی روزمره
  • وسایل الکترونیکی مختلف در گذر زمان
  • آموزش گسترده مجازی
  • وسایل ارتباط جمعی و وسایلی که در حال حاضر می‌توان از طریق آنها ارتباط برقرار کرد و جا به جایی و انتقال رسانه .
  • به روز شدن در دنیای امروز و اینکه تکنولوژی باعث راحت شدن کارها شده.
  • استارت آباد بخاطر تنوع آموزش‌ها در زمینه کامپیوتر طرفدارهای زیادی داره که این مجموعه رو به بقیه هم پیشنهاد می‌کنند.
  • هر کس می‌تواند هر جا که هست با هر وسیله‌ای به استارت آباد دسترسی داشته باشد
  • استارت آباد یعنی شروعی جدید با تمام دستگاه‌های ارتباط جمعی که با هر ابزاری در دست داشته باشی استارت آباد به تو کمک می‌کند
  • استارت آباد، آموزشگاهی برای هر کسی با هر امکاناتی
  • با کمک آموزش‌های نرم‌افزارهای استارت آباد سطح توانمندی‌های خود را ارتقاء دهید
  • استفاده گسترده از وسایل ارتباط جمعی

و

  • همه با استارت آباد یاد می‌گیرند چگونه به کار بگیرند ،استارت آباد برای همه در دسترس
  • هر فرد با هر سطح امکانات می‌تواند از آموزش‌های استارت آباد بهره ببرد و شروع به کار کند
  • هر کسی با هر وسیله‌ای که دارد می‌تواند یک استارتاپ برای خودش ایجاد کند و از مهارت‌ها استفاده کند
  • هر فرد یک شهروند الکترونیک با استارت اباد
  • گسترش ارتباطات و فناوری رویکرد بیشتر مردم از استفاده از تکنولوژی و دنیای مجازی و اینترنت و اینکه امروزه خیلی اینا گسترش پیدا کرده به طوری که همه باید و حتما استفاده میکنند
  • مهارت‌آموزی در عصر تکنولوژی
  • این که هر کجا که باشیم می‌توانیم به صورت مجازی مهارت‌های هفت‌گانه را از طریق استارت آباد دنبال کنیم و یاد بگیریم…یه جورایی این پوستر تبلیغاتتون هست (فضایی پر از فناوری اطلاعات)
  • آموزش غیر حضوری و آسان با هر دستگاه هوشمند
  • هر شخص، یک ابزار هوشمند در دست و تلاش برای ارتباط جمعی
  • دست ما با وجود این تکنولوژی همه کاری میتواند انجام دهد… البته کلی پیام دیگر هم دارد
  • اینکه دررجامعه امروزی هر کسی از یک طریقی از تکنولوژی استفاده می‌کند
  • به شکلی انواع ابزار تکنولوژی رسانه را معرفی کرده و فضای دست انسان‌ها که این ابزار توسط آنها ساخته شده و در این عصر رسانه و تکنولوژی رسانه و بمباران اطلاعاتی بشدت برای ما قابل درک است را نشان می‌دهد
  • ارتباطات‌ دیجیتالی
  • دیجیتالیسم

مهمترین ویژگی یک طراح گرافیکی:

هر طرح گرافیکی دارای یک پیام است. این پیام توسط همه باید شنیده شود.

 


سوال دوم: از نظر شما میزان خلاقیت طراح در این طرح چقدر است؟

نمودار زیر پاسخ مخاطبان را درباره خلاقیت به عنوان یکی از ویژگی‌های یک طرح گرافیکی خوب نشان می‌دهد:

ویژگی های یک طرح گرافیکی خوب

هر طرح گرافیکی با یک خلاقیت شروع می‌شود

طراح زمانی می‌تواند یک طرح جدید و بدیع طراحی کند که طرح او از یک خلاقیت شروع شود و بتواند با استفاده از یک ایده جدید در ذهن خود، پیام و هدف طرح را برای مخاطب ارائه کند.

اصطلاحا یک طرح نباید کپی کاری باشد و نمونه آن را قبلا مخاطب دیده باشد. یک طرح منحصر به فرد حاصل خلاقیت طراح است. 

خلاقیت در طراحی یک ذوق و هنر ذاتی است.

شما زمانی در طرح خلاقیت دارید که مخاطب به طرح شما امتیاز بالایی در خلاقیت بدهد. در تصویر فوق طرح ارائه شده از نظر مخاطب خلاقیت بالایی ندارد. خلاقیت بکار رفته از نظر 60% افراد متوسط است.

خلاقیت خود در طراحی را از نظر مخاطبان بسنجید.

 


سوال سوم: این طرح چقدر برای شما جذاب است؟

نمودار زیر میزان جذابیت طرح را از نظر مخاطبان به شما نمایش می‌دهد:

ویژگی های یک طرح گرافیکی خوب

خیلی جالب است. این نمودار را با نمودار سوال قبل مقایسه کنید. درصد جذابیت بسیار به درصد خلاقیت نزدیک است. پس زمانی یک طرح گرافیکی برای مخاطب جذاب است که در آن خلاقیت به کار رفته باشد. 

جذابیت طرح گرافیکی نیاز به دانش روانشناسی گرافیکی دارد.

اولین عامل جذاب شدن یک طرح رنگ‌های به کار رفته است.

دومین عامل جذابیت طرح گرافیکی المان‌های به کار رفته در طرح است.

سومین عامل جذابیت، پیام ارائه شده در طرح است. منظور از پیام بیشتر حسی است که به مخاطب می‌دهد.

 


سوال چهارم: مهمترین ویژگی مثبت این طرح چیست؟

ویزگی های یک طرح گرافیکی خوب

در نمودار بالا کدام عامل از نظر مخاطب مثبت بوده است؟

  1. ساده و پرمحتوا بودن
  2. سبک طراحی
  3. ایده خلاقانه
  4. روانشناسی رنگ

می‌گویند همیشه حق با مشتری است. از نظر مخاطبان ویژگی مثبت این طرح، ساده و پرمحتوا بودن آن است. ولی قطعا روانشناسی رنگ می‌توانست ویژگی مثبت اول باشد اما ذهنیت و سلیقه طراح باعث شده روانشناسی رنگ آخرین ویژگی باشد. پس نمی‌توان به ویژگی‌های مثبت یک طرح رتبه داد. ویژگی مثبت شاخص هر طرح را ذهن، سلیقه و تجربه طراح در کنار موضوع طرح، تعیین می‌کند و شاید در کارهای متفاوت یک طراح ویژگی مثبت هم متفاوت باشد.

قبل از طراحی باید به این سه عامل طراح توجه کند:

موضوع

مخاطب

رسانه انتشار

 


سوال پنجم: شما به این طرح چه امتیازی می دهید؟

ویژگی های یک طرح گرافیکی خوب

از هر منظر با مخاطب صحبت می‌کنی یک حرف را می‌زند. کیفیت کار طراح در این طرح متوسط است. بیش از 60 امتیاز نمی‌دهد. مثل جذابیت و خلاقیت. یعنی مخاطب دقیق و نکته سنج است و همه چیز را می‌فهمد. پس یک طراح باید همیشه خود را جای مخاطب قرار دهد و از انجام کار سلیقه‌ای خودداری کند. لذا قبل از انجام یک طرح گرافیکی باید اطلاعات کاملی از مخاطب طرح بدست آورد و بر اساس تجربه تشخیص دهد که چه تکنیک‌هایی را در طرح خود باید استفاده کند تا توسط مخاطب جذاب باشد.

مخاطب شناسی یکی از اصول مهم طراحی گرافیکی است.

 


سوال ششم: به نظر شما این طرح چقدر از طراح زمان گرفته است؟

 

ویژگی یک طرح گرافیکی خوب

این طرح کمتر از یک ساعت برای طراح آن زمان برده است. سرعت طراح در کار بستگی به تجربه کاری او دارد. هرچه بیشتر تجربه کسب کند در کار سرعت عمل بیشتری دارد. شما در اثر تجربه می‌توانید سرعت عمل خود در طراحی را تا 5 برابر افزایش دهید.

سرعت عمل یک طراح بستگی به میزان تجربه او دارد.

 


سوال هفتم: به نظر شما دستمزد طراح این طرح چقدر است؟

ویژگی طرح گرافیکی خوب

نظر مخاطبان متفاوت است. چرا که اکثر مخاطبان طراح نبوده و از قیمت‌ها خبر ندارند. این نمودار را با نمودار سوال قبل مقایسه کنید. آیا ارتباطی با زمان صرف شده برای طرح دارد؟

قطعا یکی از ملاک‌های تعیین دستمزد یک طراح زمانی است که برای طرح صرف کرده است. اما وقتی شما یک طراح حرفه‌ای شوید دیگر زمان، ملاکی برای تعیین دستمزد نخواهد بود. ملاک اصلی تعیین دستمزد شما تجربه و خلاقیت شما در کار است.

درآمد یک طراح به تجربه و خلاقیت او بستگی دارد.

 


سوال هشتم: به نظر شما مهمترین ایراد این طرح چیست؟

ویژگی طرح های گرافیکی خوب

در نمودار فوق کدام عدد بیشتر است؟ باز هم مخاطب

آنچه یک طراح گرافیکی را برتر می‌کند نظر مخاطب است.

 


سوال نهم: فکر می‌کنید این طرح با چه نرم‌افزاری طراحی شده است؟

ابزار طراحی گرافیکی

این نمودار یک واقعیت را در طراحی و گرافیک کامپیوتری بیان می کند.

فتوشاپ بهترین و پرکاربردترین نرم افزار طراحی و گرافیک کامپیوتری است.

 


پیشنهاد استارت آباد:

اگر شما به طراحی و گرافیک کامپیوتری علاقه دارید با یادگیری نرم افزار فتوشاپ وارد این مهارت پولساز و هنری شوید.

دوره‌های فتوشاپ استارت آباد:

فتوشاپ مقدماتی

فتوشاپ پیشرفته 

فتوشاپ جامع

همین الان کلیک کن و شروع کن. سخت نگیر با استارت آباد آسون یاد بگیر…