اگر روی لینک این مقاله کلیک کردهاید دیجیتال مارکتینگ برای شما عبارت جدیدی نیست. احتمالا کارآموز، دانشجو، صاحب کسب و کار یا علاقهمند به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید. اگر قصد دارید وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید، اگر میخواهید مخاطب بیشتری جذب کنید، اگر میخواهید مخاطب خود را به مشتری تبدیل کنید، اگر میخواهید درباره دیجیتال مارکتینگ بیشتر بدانید کافیست کمتر از 10 دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید. آموزشگاه آنلاین استارت آباد در این مقاله به معرفی مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ میپردازد.
فرض کنید تصمیم دارید کتابی تهیه کنید. اولین اقدام شما چیست؟ احتمالا پاسخ این است که در اینترنت مشخصات و قیمت آن کتاب را جستجو میکنید. بله همین طور است. اکثر افراد ابتدا سعی میکنند در فضای اینترنت برای سوال خود، جوابی پیدا کنند. حتی وقتی میخواهید غذا سفارش دهید یا دستور پخت غذایی را پیدا کنید، قبل از هر کاری در شبکههای اجتماعی یا در گوگل سرچ میکنید. همه این مثالها را زدیم تا بگوییم انسان امروزی قبل از اینکه بخواهد، وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شده است.
مزایای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف
- قیمت مقرون به صرفه
- امکان سنجش و اندازهگیری
- تنوع ابزارها و امکانات تبلیغاتی
- امکان بهبود سیستم در کمترین زمان
- امکان دسترسی به مخاطبان بیشتر
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
همانطور که بازاریابی سنتی ابزارهایی مانند بنر و پوستر دارد، بازاریابی دیجیتال هم ابزارهایی مانند استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ، سئو و غیره دارد. این ابزارها میتوانند اینترنتی یا صرفا الکترونیکی باشند.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
با رشد تولید محتوا و افزایش رقابت در این عرصه شاخهای از دیجیتال مارکتینگ با نام بازاریابی محتوا شکل گرفت. بازایابی محتوا تکنیکی است برای تبدیل مخاطب به مشتری در هر فضایی که محتوا در آن منتشر میشود. محتوایی مانند وبلاگ، پست شبکههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافیکها و غیره را شامل میشود.
اساسا بازاریابی محتوا با هدف آگاهسازی مخاطب از برند و محصول، افزایش ترافیک سایت یا شبکههای اجتماعی، درگیر کردن مخاطب و هدایت مشتری به محصولات انجام میشود. در حوزه دیجیتال مارکتینگ هدایت مشتری اصطلاحا لید(سرنخ) نام دارد.
کانالهای مهم زیر نقش
مهمی در بازاریابی محتوای شما خواهند داشت:
مقالات یا پستهای وبلاگ
به شما کمک میکند تا تخصص خود را بهتر معرفی کنید. با کمک این ابزار میتوانید میزان تخصص و دغدغهمندی خود در حوزه کاریتان را به خوبی به تصویر بکشید.
کتابهای الکترونیک
میتوانند تاثیر بهسزایی در آموزش مخاطب داشته باشند. همچنین سرنخهایی برای هدایت مخاطب به محصول در اختیار او قرار میدهد. چنانچه خواننده این کتابها به اطلاعات مفیدی دست
پیدا کند و شما در افزایش آگاهی او تاثیر مثبتی داشته باشید بعید نیست که به مشتری تبدیل شود.
اینفوگرافیکها یا تصاویر
یکی از گزینههای مورد نیاز مخاطب هستند. محتوایی که در یک نگاه اطلاعات مفیدی به مخاطب بدهد و یا مخاطبی که به دنبال تصاویر مناسب است را غیر مستقیم به سایت شما هدایت کند.
وبینار
وبینار یکی دیگر از کانالهای موثر در تولید لید و جذب مخاطب است. البته به شکلی که شما در وبینار خود اطلاعات ارزشمندی به مخاطب ارائه دهید. نه اینکه صرفا در وبینار به معرفی محصولات یا خدمات خود بپردازید.
نکته: در کل حجم پیامهای تبلیغاتی روز به روز در حال افزایش است. با توجه به این موضوع دیجیتال مارکترها برای تولید محتوای جذاب باید یک نکته مهم را در نظر بگیرند. محتوای تبلیغاتی شما باید تعاملی باشد تا بین حجم بالای پیامهای تبلیغاتی گم نشود.
علی رغم رقابت شدید در بازاریابی محتوا، اگر این فعالیت کلیدی به درستی و اصولی انجام شود نتایجی به دنبال دارد. نتایجی مانند افزایش نرخ تبدیل، افزایش تعامل با مخاطب، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی و در یک کلمه افزایش سودآوری.
استراتژی محتوا (Content Strategy)
استراتژی محتوا یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. اینکه محتوا چه زمانی تولید و منتشر شود و در چه قالبی ارائه شود در این بخش تعیین میگردد. استراتژی محتوا همان بازاریابی محتوا نیست. در واقع استراتژی محتوا به بازاریابی محتوا جهت میدهد و مسیر آن را مشخص میکند.
بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
نوعی از بازاریاب
ی است که به صورت عمومی بوده و در آن مخاطب خاصی مدنظر نیست. بازاریابی برونگرا یا اوتباند با هدف آگاهی مخاطب از برند و یادآوری آن در دید مخاطب انجام میشود.
بازاریابی جاذبهای یا درونگرا (Inbound Marketing)
این نوع از بازاریابی دقیقا نقطه مقابل بازاریابی برونگراست. بازاریابی جاذبهای با هدف جذب گروه خاصی از مخاطبان انجام میشود. اصطلاحا به این مخاطبان، تارگت مارکت (Target Market) میگویند. شما میتوانید با ارائه محتوای مناسب اعتماد کاربران اینترنت را جلب کنید و از آنها یک مشتری وفادار بسازید. بازاریابی جاذبهای بر خلاف بازاریابی برونگرا حاوی تبلیغات غیرمستقیم است. یعنی تبلیغات در این ابزار نمود ظاهری خاصی ندارد.
در این نوع بازاریابی تلاش شما باید در راستای ایجاد یک تجربه عالی برای مخاطب و رضایت او در سفر مشتری باشد. این تجربه با ارائه اطلاعات و خدمات ارزشمند به مخاطب دست یافتنی است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
شما برای معرفی خود باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آنجا جمع شدهاند. در این روش شبکههای اجتماعی با تمام امکانات خود به کمک شما میآیند. امکاناتی از قبیل لایک، کامنت و اشتراکگذاری. شبکههای اجتماعی این امکان را به شما میدهند تا در فضایی که بر اساس تعامل افراد شکل گرفته، به معرفی خود و محصول یا خدماتتان بپردازید. بعد از شیوع کرونا و با توجه به رشد کسب و کارهای اینترنتی در ایران، از بازاریابی شبکههای اجتماعی، بیشتر از سایر روشها استفاده شد. آنچه بازاریابی شبکههای اجتماعی
را از سایر ابزار متمایز کرده است، امکان بازخوردگیری و اشتراکگذاری پستها و یا احساس رضایت مشتری است.
تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو معمولا با سئو اشتباه گرفته میشود. در واقع هدف بازاریابی موتورهای جستجو افزایش ترافیک سایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است. دو سرویس مهم این نوع تبلیغات Bing Ads و Google AdWords هستند. در این روش تبلیغات شما به جایگاه بالای نتایج جستجو در گوگل و بینگ اضافه میشود. به این صورت که شما به ازای هر کلیک کاربران روی تبلیغات خود هزینه پرداخت میکنید. در واقع شما جایگاه اول گوگل را به ازای تعدادی کلیک از سوی جامعه هدف، اجاره میکنید. این جایگاه پولی و غیرارگانیک است.
تبلیغات در موتورهای جستجو شامل تبلیغات کلیکی و سئو است. این ابزار به بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجو کمک میکند. البته فراموش نکنید اگرچه این جایگاه متناسب با جستجوی کاربران است اما ارگانیک نیست.
بهینهسازی سایت یا موتور جستجو (SEO)
بیش از 90 درصد افراد فرایند خرید یا رفع نیازهای اطلاعاتی خود را با جستجو در موتورهای جستجو آغاز میکنند. بعد از جستجوی عبارت مورد نظر استفاده از رتبههای اول بازیابی شده را ترجیح میدهند. سئو با هدف بهبود جایگاه سایت شما به صورت ارگانیک در نتایج جستجو انجام میشود. این امر نهایتا باید به افزایش ترافیک ورودی به سایت منجر شود. محتوای مورد نیاز برای بهینهسازی سایت شامل: وبلاگ، اینفوگرافی یا تصاویر و محتوای وبسایت (مثلا محصولات) است.
برای بهرهمندی از سئوی خوب بهتر است هر سه نوع سئو را به خوبی انجام دهید. رعایت هم زمان این سه مورد باعث میشود لینکهایی بین آنها ایجاد شود که به شدت در رتبهدهی گوگل به سایت شما تاثیرگذار است:
1. سئو داخلی (On-page)
سئوی داخلی مربوط به تمام محتوای سایت است. اگر محتوای منحصر به فردی ارائه کنید که پاسخگوی نیاز کاربران باشد میتوانید رتبه بهتری در گوگل کسب کنید. فعالیتهایی که در سئوی داخلی انجام میگیرد شامل بهینهسازی عبارت کلیدی، توضیحات متا، لینکهای داخلی و مواردی از این دست است. به منظور بهینهسازی سئوی داخلی باید از عناوین و تیترهای جذاب، پاراگرافبندی مناسب، توضیحات متای گیرا و لینکهای داخلی استفاده کنید.
2. سئو خارجی (Off-page)
شامل فعالیتهایی است که خارج از صفحات سایت انجام میشود. مثلا زمانی که سایتی به سایت شما لینک میدهد سئوی خارجی انجام میشود. به این کار اصطلاحا بکلینک میگویند. اگر سایت مذکور معتبر باشد بر اعتبار سایت شما میافزاید.
3. سئو تکنیکال
این نوع سئو به بهینهسازی کدهای بکاند سایت مربوط میشود. ساختاردهی به دادهها، فشردهسازی تصاویر و بهینهسازی CSS از موارد مربوط به سئوی تکنیکال است. سئوی تکنیکال در نهایت منجر به افزایش سرعت سایت و بهبود جایگاه سایت در نظر گوگل خواهد شد.
تنها ضعف بهینهسازی سایت (SEO) را میتوان دیربازده بودن آن دانست. چرا که بهبود جایگاه در نتایج جستجو، با گذر زمان امکانپذیر است.
تبلیغات کلیکی (PPC)
معمولا تبلیغات در موتورهای جستجو از این نوع هستند. با علامتهای خاص مربوط به تبلیغات کلیکی که عموما با نماد Ad در کنار لینک سایت نشان داده میشود، مخاطب میتواند محتوای تبلیغاتی را تشخیص دهد. تبلیغات موتورهای جستجو مثل گوگل ادز یکی از انواع تبلیغات کلیکی است. این نوع از تبلیغات میتواند سایتهای پربازدید یا حتی تبلیغات ایتا را نیز دربربگیرد. انواع تبلیغات کلیکی شامل تبلیغات بنری، تبلیغات همسان و تبلیغات ریتارگتینگ محصول است. از کانالهای دیگر تبلیغات کلیکی میتوان به تبلیغات پولی فیسبوک، تبلیغات جایگاه اول ایتا، تبلیغات لینکدین و کمپینهای تبلیغاتی توئیتر اشاره کرد.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
اگر صفحه فرود جذابی طراحی کنید و با محتوای کاملا مناسب و مرتبط برای مخاطبان خود ایمیل ارسال کنید احتمال فروش خود را چند برابر خواهید کرد. با توجه به حجم بالای تبلیغات ایمیلی و ایمیلهای هرزنامه باید در تهیه محتوای خود، زمان ارسال ایمیل و نحوه تعامل با مخاطب دقت ویژهای داشته باشید.
البته این نکته را مد نظر داشته باشید، این روش فقط برای حفظ مشتریان قبلی و افزایش وفاداری آنها کاربرد دارد. حداقل باید این مخاطبان در سایت شما ثبتنام کرده باشند و ایمیل خود را در ا
ختیار شما گذاشته باشند. هدف از ایمیل مارکتینگ حفظ و پرورش لیدهای فروش است.
در این روش علاوه بر استمرار در ارتباط با مخاطب باید حریم خصوصی افراد را رعایت کرده و از ارسال ایمیلهای غیر ضروری خودداری کرد. بهترین زمان برای ارسال ایمیل پس از ثبتنام در سایت، پس از خرید، پس از دانلود محصول، سالروز تولد، مناسبتهای ویژه و موارد این چنینی است.
افیلیت مارکتینگ(Affiliate Marketing)
بازاریابی همکاری در فروش نوعی از بازاریابی است که در آن، افراد دیگری (صاحبان کسب و کارهای کوچک) شما را به دیگران معرفی میکنند. اگر این معرفی منجر به فروش شود در ازای آن مبلغی به عنوان پورسانت به معرفی کننده پرداخت خواهد شد.
محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
در این روش شما به برند یا شرکت دیگری پول میدهید تا محتوایی مخصوص شما تولید و ارائه کند و در آن محتوا به معرفی برند شما بپردازد. محبوبترین نوع محتوای حمایت شده اینفلوئنسر مارکتینگ است. به این صورت که شما هزینهای را به اینفلوئنسر یا بلاگر پرداخت میکنید تا در ازای آن محصول یا خدمات شما را به مخاطب معرفی کند. نحوه معرفی توسط اینفلوئنسر به نوع مخاطبی که دارد برمیگردد.
بازاریابی پیامکی (SMS)
تقریبا همه ما با این نوع از بازاریابی آشنایی کافی داریم. با افزایش حجم تبلیغات پیامکی فعالیت تبلیغاتی کار دشواری محسوب میشود. همچنین عملکرد ضعیف و اشتباه برخی از صاحبان کسب و کار باعث بی توجهی برخی کاربران به انواع پیامکهای تبلیغاتی شده است. با همه اینها نباید ناامید شد. اگر محتوای جذابی برای پیامک خود انتخاب کنید و کمپین خود را درست اجرا کنید قطعا موفق خواهید شد. همانطور که در معرفی ایمیل مارکتینگ گفته شد باید دقت داشت که با ارسال بیموقع پیامک موجب سلب آسایش مخاطب نشویم. اگر دقت کافی را در محتوا، زمان ارسال و نحوه تعامل نداشته باشیم بعید نیست تبلیغات ما به ضد تبلیغ تبدیل شود. بازاریابی پیامکی یک روش زودبازده و فوقالعاده سریع برای جذب مخاطب است.
در همه انواع بازاریابی، مخاطب از اینکه شما فقط به نیت متقاعدسازی او اقدامی را انجام میدهید احساس خوشایندی نخواهد داشت. پس در استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مبنای خود را صرفا بر فروش نگذارید. شما خصوصا در بازاریابی پیامکی میتوانید به مخاطب نشان دهید که چقدر برای شما اهمیت دارد و تصمیم دارید کدام نیاز او را برطرف کنید. توجه کنید که همه اینها باید در یک متن کوتاه گنجانده شود. پس کم گوی و گزیده گوی چون دُر *** تا ز اندک تو جهان شود پُر
روابط عمومی آنلاین (Online PR)
یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ روابط عمومی آنلاین است. این ابزار امکانی را برای شما فراهم میکند که تنها با پرداخت هزینه اینترنت و در فضای تعاملی وب با مخاطب ارتباط داشته باشید. با توجه به جذابیت شبکههای اجتماعی برای کاربران، برقرای ارتباط در این فضا میتواند یک امتیاز مثبت برای افزایش تعامل و حفظ آن باشد.
نکته: در تعیین استراتژیهای بازاریابی و استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ پولی و رایگان دقت کنید که توازن برقرار باشد. همچنین قبل از به کارگیری هر ابزار به خوبی مخاطب را بشناسید و نیاز او را بسنجید.
نتایج استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
- اطلاعرسانی کمپینها و رویدادها
- معرفی محصول، برند یا خدمات
- افزایش آگاهی از برند، جذب و تولید لید (سر نخ)
- افزایش و بهبود تعامل با مخاطب
- کسب رتبه بهتر در گوگل
- افزایش ترافیک ورودی
- خودکارسازی فرآیندها بهویژه در تولید لید (مخاطب راغب)
- افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری
- مشارکت در فروش و دریافت پورسانت
- جلب رضایت مشتری در هر مرحله از سفر خریدار (تجربه کاربری)
نکته در گوشی استارت آباد
با توجه به حجم بالای فعالیتهای تبلیغاتی در اطراف خود اهمیت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای شما قابل درک است. میتوان گفت یک بخش خیلی مهم و جداییناپذیر در کسب و کارهای امروزی به شمار میرود. شاید اکثر افرادی که در حوزه بازاریابی فعالیت میکنند خود را دیجیتال مارکتر بدانند. البته این تصور اشتباهی نیست اما دیجیتال مارکتر فردی است که بتواند در زمان مناسب ابزار مناسب را برای هدف مناسبی به کار گیرد و اقدام او در نهایت منجر به نتیجه مطلوب شود. برای ورود در این عرصه ابتدا خوب یاد بگیرید، بعد خوب تمرین کنید، سپس خوب کار کنید و در نهایت میوه موفقیت را بچینید….