معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

اگر روی لینک این مقاله کلیک کرده‌اید دیجیتال مارکتینگ برای شما عبارت جدیدی نیست. احتمالا کارآموز، دانشجو، صاحب کسب و کار یا علاقه‌مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید. اگر قصد دارید وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید، اگر می‌خواهید مخاطب بیشتری جذب کنید، اگر می‌خواهید مخاطب خود را به مشتری تبدیل کنید، اگر می‌خواهید درباره دیجیتال مارکتینگ بیشتر بدانید کافیست کمتر از 10 دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید. آموزشگاه آنلاین استارت آباد در این مقاله به معرفی مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌پردازد.

فرض کنید تصمیم دارید کتابی تهیه کنید. اولین اقدام شما چیست؟ احتمالا پاسخ این است که در اینترنت مشخصات و قیمت آن کتاب را جستجو می‌کنید. بله همین طور است. اکثر افراد ابتدا سعی می‌کنند در فضای اینترنت برای سوال خود، جوابی پیدا کنند. حتی وقتی می‌خواهید غذا سفارش دهید یا دستور پخت غذایی را پیدا کنید، قبل از هر کاری در شبکه‌های اجتماعی یا در گوگل سرچ می‌کنید. همه این مثال‌ها را زدیم تا بگوییم انسان امروزی قبل از اینکه بخواهد، وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شده است.

مزایای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  • دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف
  • قیمت مقرون به صرفه
  • امکان سنجش و اندازه‌گیری
  • تنوع ابزارها و امکانات تبلیغاتی
  • امکان بهبود سیستم در کمترین زمان
  • امکان دسترسی به مخاطبان بیشتر

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

همانطور که بازاریابی سنتی ابزارهایی مانند بنر و پوستر دارد، بازاریابی دیجیتال هم ابزارهایی مانند استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ، سئو و غیره دارد. این ابزارها می‌توانند اینترنتی یا صرفا الکترونیکی باشند. 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

با رشد تولید محتوا و افزایش رقابت­ در این عرصه شاخه­‌ای از دیجیتال مارکتینگ با نام بازاریابی محتوا شکل گرفت. بازایابی محتوا تکنیکی است برای تبدیل مخاطب به مشتری در هر فضایی که محتوا در آن منتشر می­‌شود. محتوایی مانند وبلاگ­، پست­ شبکه­‌های اجتماعی، کتاب­‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک­‌ها و غیره را شامل ­می­‌شود.

اساسا بازاریابی محتوا با هدف آگاه­‌سازی مخاطب از برند و محصول، افزایش ترافیک سایت یا شبکه‌­های اجتماعی، درگیر کردن مخاطب و هدایت مشتری به محصولات انجام می­‌شود. در حوزه دیجیتال مارکتینگ هدایت مشتری اصطلاحا لید(سرنخ) نام دارد.

کانال­‌های مهم زیر نقش

 مهمی در بازاریابی محتوای شما خواهند داشت:

  •  مقالات یا پست­‌های وبلاگ

به شما کمک می‌­کند تا تخصص خود را بهتر معرفی کنید. با کمک این ابزار می­‌توانید میزان تخصص و دغدغه­‌مندی خود در حوزه کاریتان را به خوبی به تصویر بکشید.

  • کتاب­‌های الکترونیک

می­‌توانند تاثیر به‌سزایی در آموزش مخاطب داشته باشند. همچنین سرنخ‌هایی برای هدایت مخاطب به محصول در اختیار او قرار می‌­دهد. چنانچه خواننده این کتاب­‌ها به اطلاعات مفیدی دست

پیدا کند و شما در افزایش آگاهی او تاثیر مثبتی داشته باشید بعید نیست که به مشتری تبدیل شود.

  •  اینفوگرافی­ک‌ها یا تصاویر

یکی از گزینه­‌های مورد نیاز مخاطب هستند. محتوایی که در یک نگاه اطلاعات مفیدی به مخاطب بدهد و یا مخاطبی که به دنبال تصاویر مناسب است را غیر مستقیم به سایت شما هدایت کند.

  •  وبینار

وبینار یکی دیگر از کانال­‌های موثر در تولید لید و جذب مخاطب است. البته به شکلی که شما در وبینار خود اطلاعات ارزشمندی به مخاطب ارائه دهید. نه اینکه صرفا در وبینار به معرفی محصولات یا خدمات خود بپردازید.

نکته: در کل حجم پیام­‌های تبلیغاتی روز به روز در حال افزایش است. با توجه به این موضوع دیجیتال مارکترها برای تولید محتوای جذاب باید یک نکته مهم را در نظر بگیرند. محتوای تبلیغاتی شما باید تعاملی باشد تا بین حجم بالای پیام­‌های تبلیغاتی گم نشود.

علی رغم رقابت شدید در بازاریابی محتوا، اگر این فعالیت کلیدی به درستی و اصولی انجام شود نتایجی به دنبال دارد. نتایجی مانند افزایش نرخ تبدیل، افزایش تعامل با مخاطب، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی و در یک کلمه افزایش سودآوری.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا (Content Strategy)

استراتژی محتوا یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. اینکه محتوا چه زمانی تولید و منتشر شود و در چه قالبی ارائه شود در این بخش تعیین می­‌گردد. استراتژی محتوا همان بازاریابی محتوا نیست. در واقع استراتژی محتوا به بازاریابی محتوا جهت می­‌دهد و مسیر آن را مشخص می­‌کند.

بازاریابی برونگرا  (Outbound Marketing)

نوعی از بازاریاب

ی است که به صورت عمومی بوده و در آن مخاطب خاصی مدنظر نیست. بازاریابی برونگرا یا اوت‌باند با هدف آگاهی مخاطب از برند و یادآوری آن در دید مخاطب انجام می­‌شود.

بازاریابی جاذبه‌ای یا درونگرا  (Inbound Marketing)

این نوع از بازاریابی دقیقا نقطه مقابل بازاریابی برونگراست. بازاریابی جاذبه‌ای با هدف جذب گروه خاصی از مخاطبان انجام می­‌شود. اصطلاحا به این مخاطبان، تارگت مارکت (Target Market) می­‌گویند. شما می­‌توانید با ارائه محتوای مناسب اعتماد کاربران اینترنت را جلب کنید و از آن‌ها یک مشتری وفادار بسازید. بازاریابی جاذبه‌­ای بر خلاف بازاریابی برونگرا حاوی تبلیغات غیرمستقیم است. یعنی تبلیغات در این ابزار نمود ظاهری خاصی ندارد.

در این نوع بازاریابی تلاش شما باید در راستای ایجاد یک تجربه عالی برای مخاطب و رضایت او در سفر مشتری باشد. این تجربه با ارائه اطلاعات و خدمات ارزشمند به مخاطب دست یافتنی است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

شما برای معرفی خود باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آنجا جمع شده‌­اند. در این روش شبکه­‌های اجتماعی با تمام امکانات خود به کمک شما می‌­آیند. امکاناتی از قبیل لایک، کامنت و اشتراک­‌گذاری. شبکه­‌های اجتماعی این امکان را به شما می­‌دهند تا در فضایی که بر اساس تعامل افراد شکل گرفته، به معرفی خود و محصول یا خدماتتان بپردازید. بعد از شیوع کرونا و با توجه به رشد کسب و کارهای اینترنتی در ایران، از بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی، بیشتر از سایر روش­‌ها استفاده شد. آنچه بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی

 را از سایر ابزار متمایز کرده است، امکان بازخوردگیری و اشتراک­‌گذاری پست­‌ها و یا احساس رضایت مشتری است.

تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو معمولا با سئو اشتباه گرفته می­‌شود. در واقع هدف بازاریابی موتورهای جستجو افزایش ترافیک سایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است. دو سرویس مهم این نوع تبلیغات Bing Ads و Google AdWords هستند. در این روش تبلیغات شما به جایگاه بالای نتایج جستجو در گوگل و بینگ اضافه می­‌شود. به این صورت که شما به ازای هر کلیک کاربران روی تبلیغات خود هزینه پرداخت می­‌کنید. در واقع شما جایگاه اول گوگل را به ازای تعدادی کلیک از سوی جامعه هدف، اجاره می­‌کنید. این جایگاه پولی و غیرارگانیک است.

تبلیغات در موتورهای جستجو شامل تبلیغات کلیکی و سئو است. این ابزار به بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجو کمک می­‌کند. البته فراموش نکنید اگرچه این جایگاه متناسب با جستجوی کاربران است اما ارگانیک نیست.

بهینه سازی سایت

بهینه‌سازی سایت یا موتور جستجو (SEO)

بیش از 90 درصد افراد فرایند خرید یا رفع نیازهای اطلاعاتی خود را با جستجو در موتورهای جستجو آغاز می­‌کنند. بعد از جستجوی عبارت مورد نظر استفاده از رتبه­‌های اول بازیابی شده را ترجیح می­‌دهند. سئو با هدف بهبود جایگاه سایت شما به صورت ارگانیک در نتایج جستجو انجام می‌­شود. این امر نهایتا باید به افزایش ترافیک ورودی به سایت منجر شود. محتوای مورد نیاز برای بهینه‌­سازی سایت شامل: وبلاگ، اینفوگرافی یا تصاویر و  محتوای وبسایت (مثلا محصولات) است.

برای بهره­‌مندی از سئوی خوب بهتر است هر سه نوع سئو را به خوبی انجام دهید. رعایت هم زمان این سه مورد باعث می‌­شود لینک­‌هایی بین آنها ایجاد شود که به شدت در رتبه­‌دهی گوگل به سایت شما تاثیرگذار است:

1. سئو داخلی (On-page)

سئوی داخلی مربوط به تمام محتوای سایت است. اگر محتوای منحصر به فردی ارائه کنید که پاسخگوی نیاز کاربران باشد می­‌توانید رتبه بهتری در گوگل کسب کنید. فعالیت­‌هایی که در سئوی داخلی انجام می‌­‌‌گیرد شامل بهینه­‌سازی عبارت کلیدی، توضیحات متا، لینک­‌های داخلی و مواردی از این دست است. به منظور بهینه‌­سازی سئوی داخلی باید از عناوین و تیترهای جذاب، پاراگراف­‌بندی مناسب، توضیحات متای گیرا و لینک­‌های داخلی استفاده کنید.

2. سئو خارجی (Off-page)

شامل فعالیت­‌هایی است که خارج از صفحات سایت انجام می­‌شود. مثلا زمانی که سایتی به سایت شما لینک می­‌دهد سئوی خارجی انجام می‌­شود. به این کار اصطلاحا بک‌­لینک می‌­گویند. اگر سایت مذکور معتبر باشد بر اعتبار سایت شما می­‌افزاید.

3. سئو تکنیکال

این نوع سئو به بهینه‌­سازی کدهای بک‌­اند سایت مربوط می­‌شود. ساختاردهی به داده‌­ها، فشرده‌­سازی تصاویر و بهینه‌­سازی CSS از موارد مربوط به سئوی تکنیکال است. سئوی تکنیکال در نهایت منجر به افزایش سرعت سایت و بهبود جایگاه سایت در نظر گوگل خواهد شد.

تنها ضعف بهینه­‌سازی سایت (SEO) را می­‌توان دیربازده بودن آن دانست. چرا که بهبود جایگاه در نتایج جستجو، با گذر زمان امکان­پذیر است.

تبلیغات کلیکی (PPC)

معمولا تبلیغات در موتورهای جستجو از این نوع هستند. با علامت­‌های خاص مربوط به تبلیغات کلیکی که عموما با نماد Ad در کنار لینک سایت نشان داده می­‌شود، مخاطب می­‌تواند محتوای تبلیغاتی را تشخیص دهد. تبلیغات موتورهای جستجو مثل گوگل ادز یکی از انواع تبلیغات کلیکی است. این نوع از تبلیغات می­‌تواند سایت­‌های پربازدید یا حتی تبلیغات ایتا را نیز دربربگیرد. انواع تبلیغات کلیکی شامل تبلیغات بنری، تبلیغات همسان و تبلیغات ریتارگتینگ محصول است. از کانال­‌های دیگر تبلیغات کلیکی می‌­توان به تبلیغات پولی فیسبوک، تبلیغات جایگاه اول ایتا، تبلیغات لینکدین و کمپین­‌های تبلیغاتی توئیتر اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

اگر صفحه فرود جذابی طراحی کنید و با محتوای کاملا مناسب و مرتبط برای مخاطبان خود ایمیل ارسال کنید احتمال فروش خود را چند برابر خواهید کرد. با توجه به حجم بالای تبلیغات ایمیلی و ایمیل­‌های هرزنامه باید در تهیه محتوای خود، زمان ارسال ایمیل و نحوه تعامل با مخاطب دقت ویژه‌­ای داشته باشید.

البته این نکته را مد نظر داشته باشید، این روش فقط برای حفظ مشتریان قبلی و افزایش وفاداری آن‌ها کاربرد دارد. حداقل باید این مخاطبان در سایت شما ثبت‌نام کرده باشند و ایمیل خود را در ا

ختیار شما گذاشته باشند. هدف از ایمیل مارکتینگ حفظ و پرورش لیدهای فروش است.

در این روش علاوه بر استمرار در ارتباط با مخاطب باید حریم خصوصی افراد را رعایت کرده و از ارسال ایمیل­‌های غیر ضروری خودداری کرد. بهترین زمان برای ارسال ایمیل پس از ثبتنام در سایت، پس از خرید، پس از دانلود محصول، سالروز تولد، مناسب­ت‌های ویژه و موارد این چنینی است.

افیلیت مارکتینگ(Affiliate Marketing)

بازاریابی همکاری در فروش نوعی از بازاریابی است که در آن، افراد دیگری (صاحبان کسب و کارهای کوچک) شما را به دیگران معرفی می­‌کنند. اگر این معرفی منجر به فروش شود در ازای آن مبلغی به عنوان پورسانت به معرفی­ کننده پرداخت خواهد شد.

محتوای حمایت شده (Sponsored Content)

در این روش شما به برند یا شرکت دیگری پول می­‌دهید تا محتوایی مخصوص شما تولید و ارائه کند و در آن محتوا به معرفی برند شما بپردازد. محبوبترین نوع محتوای حمایت شده اینفلوئنسر مارکتینگ است. به این صورت که شما هزینه‌­ای را به اینفلوئنسر یا بلاگر پرداخت می­‌کنید تا در ازای آن محصول یا خدمات شما را به مخاطب معرفی کند. نحوه معرفی توسط اینفلوئنسر به نوع مخاطبی که دارد برمی­‌گردد.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی (SMS)

تقریبا همه ما با این نوع از بازاریابی آشنایی کافی داریم. با افزایش حجم تبلیغات پیامکی فعالیت تبلیغاتی کار دشواری محسوب می‌شود. همچنین عملکرد ضعیف و اشتباه برخی از صاحبان کسب و کار باعث بی توجهی برخی کاربران به انواع پیامک­‌های تبلیغاتی شده است. با همه این­ها نباید ناامید شد. اگر محتوای جذابی برای پیامک خود انتخاب کنید و کمپین خود را درست اجرا کنید قطعا موفق خواهید شد. همانطور که در معرفی ایمیل مارکتینگ گفته شد باید دقت داشت که با ارسال بی‌موقع پیامک موجب سلب آسایش مخاطب نشویم. اگر  دقت کافی را در محتوا، زمان ارسال و نحوه تعامل نداشته باشیم بعید نیست تبلیغات ما به ضد تبلیغ تبدیل شود. بازاریابی پیامکی یک روش زودبازده و فوق‌العاده سریع برای جذب مخاطب است.

در همه انواع بازاریابی، مخاطب از اینکه شما فقط به نیت متقاعدسازی او اقدامی را انجام می­‌دهید احساس خوشایندی نخواهد داشت. پس در استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مبنای خود را صرفا بر فروش نگذارید. شما خصوصا در بازاریابی پیامکی می­‌توانید به مخاطب نشان دهید که چقدر برای شما اهمیت دارد و تصمیم دارید کدام نیاز او را برطرف کنید. توجه کنید که همه این‌ها باید در یک متن کوتاه گنجانده شود. پس کم گوی و گزیده گوی چون دُر *** تا ز اندک تو جهان شود پُر

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ روابط عمومی آنلاین است. این ابزار امکانی را برای شما فراهم می­‌کند که تنها با پرداخت هزینه اینترنت و در فضای تعاملی وب با مخاطب ارتباط داشته باشید. با توجه به جذابیت شبکه‌­های اجتماعی برای کاربران، برقرای ارتباط در این فضا می­‌تواند یک امتیاز مثبت برای افزایش تعامل و حفظ آن باشد.

نکته: در تعیین استراتژی­‌های بازاریابی و استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ پولی و رایگان دقت کنید که توازن برقرار باشد. همچنین قبل از به کارگیری هر ابزار به خوبی مخاطب را بشناسید و نیاز او را بسنجید.

نتایج استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  1. اطلاع‌رسانی کمپین‌ها و رویدادها
  2. معرفی محصول، برند یا خدمات
  3. افزایش آگاهی از برند، جذب و تولید لید (سر نخ)
  4. افزایش و بهبود تعامل با مخاطب
  5. کسب رتبه بهتر در گوگل
  6. افزایش ترافیک ورودی
  7. خودکارسازی فرآیندها به‌ویژه در تولید لید (مخاطب راغب)
  8. افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری
  9. مشارکت در فروش و دریافت پورسانت
  10. جلب رضایت مشتری در هر مرحله از سفر خریدار (تجربه کاربری)

نکته در گوشی استارت آباد

با توجه به حجم بالای فعالیت­‌های تبلیغاتی در اطراف خود اهمیت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای شما قابل درک است. می­‌توان گفت یک بخش خیلی مهم و جدایی­‌ناپذیر در کسب و کارهای امروزی به شمار می­‌رود. شاید اکثر افرادی که در حوزه بازاریابی فعالیت می­‌کنند خود را دیجیتال مارکتر بدانند. البته این تصور اشتباهی نیست اما دیجیتال مارکتر فردی است که بتواند در زمان مناسب ابزار مناسب را برای هدف مناسبی به کار گیرد و اقدام او در نهایت منجر به نتیجه مطلوب شود. برای ورود در این عرصه ابتدا خوب یاد بگیرید، بعد خوب تمرین کنید، سپس خوب کار کنید و در نهایت میوه موفقیت را بچینید….