بررسی جامع بازار کار فتوشاپ و طراحی گرافیک در ایران

آموزشگاه آنلاین استارت آباد ارتقای مهارت‌های شغلی جوانان را رسالت خود می‌داند، به همین علت در مقاله پیش رو قصد دارد شما را با یکی از پولسازترین مهارت‌های کامپیوتری آشنا کند. همچنین راهکارهای کسب درآمد و بازار کار این مهارت را در این مقاله توضیح می‌دهیم.

یکی از رشته‌هایی که همیشه بازار خوبی داشته و هیچوقت اشباع نشده است و درآمد خوبی هم دارد فتوشاپ است. همچنین این حوزه روز به روز در حال پیشرفت بوده و هر کسی با کمترین تجهیزات می‌تواند براحتی وارد این حوزه شود به همین علت آموزشگاه آنلاین استارت آباد در این مقاله به سوالات زیر درباره بازار کار فتوشاپ پاسخ می‌دهد:

  • آیا می‌توان به طراحی به عنوان شغل نگاه کرد؟
  • ورود به بازار کار فتوشاپ چگونه است؟ درآمدش گرافیک چقدر است؟
  • آیا می‌توانم کنار کار اصلی‌ام کار طراحی هم انجام بدهم؟
  • از کجا باید شروع کنم؟ نیازی به کامپیوتر گران قیمت هست؟
  • اگر بخواهم وارد طراحی سه بعدی شوم چه مقدماتی باید فراهم کنم؟
  • مسیر یک طراح حرفه‌ای شدن چطور است؟ چقدر طول می‌کشد تا حرفه‌ای شوم؟
  • از طراحی گرافیک در چه مشاغلی می‌توان استفاده کرد؟

منظور از طراحی و گرافیک در کامپیوتر چیست؟

کارهای زیادی در حوزه طراحی و گرافیک کامپیوتر انجام می‌شود که در این مقاله مهمترین آنها را به شما توضیح خواهیم داد.

1. ساده‌ترین کاری که در طراحی انجام می‌دهیم این است که تصویر جدیدی از تکه‌های تصاویر دیجیتال دیگر بسازیم:

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که طراحی در کامپیوتر یعنی چی؟ یعنی خلق یک تصویر جدید توسط طراح یا گرافیست. مثلا تصویر خودتان را در یک منظره طبیعت می‌گذارید.

2. کار دیگری که در طراحی انجام می‌دهیم کار ترمیم است:

فرض کنید تصویر آنالوگی که با دوربین‌های قدیمی گرفته و چاپ شده است را اسکن کرده‌اند. این تصویر قدیمی و بی‌کیفیت را که لکه‌ای روی آن است به شما می‌دهند و می‌گویند که باید اصلاح شود. به این کار ترمیم عکس می‌گویند.

کمی که حرفه‌ای‌تر شوید می‌توانید رتوش تصاویر هم انجام دهید. وقتی که عکاس‌ها از شما عکس می‌گیرند قبل از تحویل عکس‌ها تصویر شما را رتوش می‌کنند و عکسی به شما تحویل می‌دهند که انگار گریم شده‌اید. کار رتوش هم بخشی از کار ترمیم تصویر است اینها کارهای اولیه طراحی و گرافیک است. اما کار اصلی مثل یک نقاشی است که یک تصویر را صفر تا صد روی آن بوم ایجاد می‌کنید.

فرض کنید به شما طرح جلد یک کتاب یا پوستر یا کارت ویزیت سفارش می‌دهند. در این حالت شما یک بوم سفید را باز کرده و هرچه در ذهنتان هست روی آن پیاده می‌کنید و با کنار هم قرار دادن متن، نمادها و تصاویر آرشیوی و … یک پوستر یا طرح جلد کتاب و نشریه یا کارت ویزیت را طراحی می‌کنید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر تصمیم دارید وارد این رشته شوید حتما پوسترها و تبلیغات و … که در سطح شهر می‌بینید را با نگاهی نقادانه ببینید و سعی کنید فونت‌ها و نمادها و تصاویر و … را تحلیل کنید تا به قوه تحلیل و تخیل شما کمک کند.

برای ورود به بازار کار فتوشاپ و طراحی چه مهارت‌های دیگری لازم است؟

طراحان حرفه‌ای دستی به کار نقاشی و طراحی روی کاغذ هم دارند و حتی وقتی می‌خواهند یک لوگو طراحی کنند از کارفرما می‌پرسند: کار شما چیست؟ مفاهیم و اصول اولیه کار شما چیست؟ مشتریان، شما را با چه رنگ و عبارتی می‌شناسند؟ بعد دست به قلم می‌زنند. مثلا طراحی را میشناسیم که برای طراحی لوگو، 50 طرح اولیه را با قلم طراحی کرده‌اند تا به نتیجه دلخواه رسیده‌اند و بعد با ابزارهای دیجیتال آن را طراحی کرده و تحویل داده‌اند.

البته نگران نباشید نیازی نیست برای یادگیری طراحی حتما نقاشی بلد باشید شما می‌توانید در صورت نیاز از یک نقاش کمک بگیرید و بعد از مدتی تمرین و تکرار شما هم بدون کمک دیگران طراحی انجام دهید و در مدت کوتاه تصاویری خلق کنید که مثل آن را کسی ندیده یا طراحی نکرده است.

در بازار کار طراحی و گرافیک صرفا یادگیری فتوشاپ کافیست؟

برای شروع، فتوشاپ کافی است و ممکن است حتی تا یک سال اول فقط درگیر فتوشاپ باشید. اکثر افرادی که کار طراحی انجام می‌دهند 90 درصد کارشان را در همان فتوشاپ انجام می‌دهند ولی در کنار آن بهتر است نرم‌افزارهای کورل دراو و ایلاستریتور را هم یاد بگیرید.

چرا بهتر است نرم افزارهای دیگر را هم یاد گرفت؟ چون در تصاویر دیجیتال دو نوع تصویر داریم یکی پیکسلی یکی هم وکتور یا برداری. اکثر کارهایی که انجام می‌شود در تصاویر  پیکسلی انجام شده و تصاویری که فتوشاپ ایجاد می‌کند هم پیکسلی است اما یک سری کارها مثل نماد، لوگو، تصاویر خاص و… باید به صورت برداری انجام شوند. البته فتوشاپ یک سری ابزار برای این کار دارد اما کافی نیست و مجبوریم سراغ نرم‌افزارهای کورل دراو و ایلاستریتور برویم.

پس اگر می‌خواید وارد عرصه طراحی و گرافیک و بازار کار فتوشاپ شوید با فتوشاپ شروع کنید و سعی کنید در چند ماه اول یا سال اول در کار با فتوشاپ قوی شوید و بعدا نرم‌افزارهای دیگر را یاد بگیرید.

چقدر طول می‌کشد تا فتوشاپ را یاد بگیریم و به درآمد برسیم؟

با هدف اینکه یک طراح حرفه‌ای شوید، اگر روزانه حداقل 2 تا 3  ساعت زمان بگذارید می‌توانید در یک یا دو ماه فتوشاپ را خیلی خوب یاد بگیرید و بعد از انجام چند پروژه واقعی وارد بازار کار فتوشاپ شوید. البته در هر دوره‌ای شرکت کنید، استاد یک بخشی از نرم‌افزار را به شما یاد می‌دهد که ممکن است ده دقیقه طول بکشد اما شما حداقل یک ساعت باید خودتان با آن بخش یا ابزار تمرین کنید تا کار با آن را یاد بگیرید.

شاید به شما گفته باشند که بلافاصله بعد از آموزش دیدن می‌توانید کار کنید و به درآمد برسید. این تصور اشتباهی است. فتوشاپ ابزار است، ابزار فقط 20 درصد کار است و 80 درصد کار را باید بر اساس تجربه و کار واقعی یاد بگیرید تا بتوانید پروژه بگیرید.

شاید بگویید ابتدای کار به راحتی نمی‌توان پروژه گرفت و جلب اعتماد کارفرما سخت است. بله درست است ولی ما در دوره فتوشاپ توضیح داده‌ایم که چه منابعی را استفاده کنید و به چه طریقی در ابتدای کار خیلی سریع نمونه کارهای خوب انجام دهید و کار یاد بگیرید. اگر به این راهنمایی‌ها عمل کنید در عرض دو ماه می‌توانید بعد از یادگیری فتوشاپ وارد عرصه طراحی شوید. اگر مجموعا سه ماه وقت بگذارید می‌توانید پروژه بگیرید و کسب درآمد کنید.

بعد سه ماه هنوز هم پروژه‌ای دریافت نکردید؟ در سایت‌های فریلنسر و سایت‌های آگهی مثل دیوار می‌توانید آگهی بگذارید. مجموعه‌های زیادی هستند که به طراح نیاز دارند. کافیست نرم‌افزار فتوشاپ را خیلی خوب یاد بگیرید، در این صورت حتی اگر به عنوان یک طراح تازه کار هم وارد مجموعه‌ای شوید آن‌ها با شما مثل یک طراح حرفه‌ای برخورد می‌کنند و به راحتی می‌توانید جایگاه شغلی و درآمد خودتان را ارتقا دهید.

 

یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی برای چه افرادی مناسب و بازار کار فتوشاپ با چه مشاغلی مرتبط است؟

در درجه اول از نظر ما نرم‌افزاری مثل فتوشاپ یک نرم‌افزار عمومی است و یادگیری آن را به همه افرادی که به کامپیوتر دسترسی دارند توصیه می‌کنیم. حداقل کاری که همه افراد می‌توانند با فتوشاپ انجام بدهند رتوش و ترمیم تصاویری هست که ما روزانه با گوشی موبایل می‌گیریم.

از این بحث که بگذریم مشاغل زیادی هستند که لازمه کارشان نرم‌افزارهای گرافیکی و طراحی در کامپیوتر است:

  • مهمترین آنها حرفه عکاسی است. همه عکاس‌ها حتما باید از فتوشاپ استفاده کنند و هیچوقت تصویر خام تحویل مشتری نمی‌دهند. بعد از عکاسی روی عکس کار می‌کنند و وقتی به حالت مطلوب رسید به مشتری تحویل می‌دهند.
  • یا افرادی که کار تبلیغاتی انجام می‌دهند قطعا در کار خود از فتوشاپ برای تولید محتوا و تصاویر تبلیغاتی استفاده می‌کنند. یا آنهایی که بلاگر هستند و در فضای مجازی تولید محتوای تصویری می‌کنند یا ادمین پیج و کانال‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.
  • کسانی که تولید محتوای تخصصی انجام می‌دهند، مثلا کسانی که کتاب می‌نویسند یا چاپ می‌کنند، محتوای تصویری و ویدیویی تولید می‌کنند و … همه اینها در کارشان به تصاویر طراحی شده در کامپیوتر و نرم‌افزاری مثل فتوشاپ نیاز دارند.
  • از مشاغلی که به شدت به طراحی و گرافیک گره خورده آنهایی هستند که در کار تولید و چاپ کتاب و مجلات هستند خب ساده‌ترین چیزی که به آن نیاز دارند طراحی جلد کتاب است. اما مجلاتی که امروزه چاپ و منتشر می‌شوند تک تک صفحاتشان در کامپیوتر طراحی می‌شود، گرچه صفحه آرایی آنها در نرم‌افزاری مثل ایندیزاین انجام شود.
  • مشاغلی مثل چاپ بنر، چاپخانه‌های دیجیتال، تابلوسازی ( چه آنهایی که تابلوهای بزرگ طراحی می‌کنند چه آنهایی که تابلوهای کوچک اتاق ادارات را طراحی می‌کنند) و مهرسازها به شدت وابسته به نرم‌افزارهای گرافیگی مثل فتوشاپ و کورل دراو هستند.

 

درآمد طراحی در بازار کار فتوشاپ چقدر است؟

در ویدیوی زیر یک خاطره را با هم مرور می‌کنیم؛ لطفا خوب دقت کنید.

تاکنون عبارت هویت بصری را شنیده‌اید؟ هویت بصری یعنی چه؟

در این مقاله به این سوال هم پاسخ خواهیم داد. تولیدکننده هر محصول یک نماد یا هویت بصری برای محصول خود ایجاد کرده است که شما همیشه با آن هویت بصری (که در ذهنتان می‌ماند) آن محصولات را می‌شناسید؛ مثل همراه اول، ایرانسل و رایتل. همه اینها یک لوگو دارند که همیشه در ذهن شما می‌ماند. همچنین یک رنگ سازمانی دارند که هر جا آن رنگ را ببینید یاد این شرکت‌ها می افتید.

هویت بصری از نشان و لوگو شروع می‌شود و بعد رنگ‌هایی که در آن نشان و لوگو استفاده شده است و بعد این هویت بصری را تعمیم می‌دهند به همه جای شرکت یا مجموعه مثلا روی سایت یا کاغذهای سربرگ‌دار، جعبه‌های بسته‌بندی و یا فضای اداری یا پرچم سازمان، تابلوهایی که نصب شده و حتی لباس کادر مجموعه و … این موارد همه با هم پکیجی را تشکیل می‌دهند که به آن هویت بصری سازمانی گفته می‌شود.

نکته: یکی از حرفه‌ای‌ترین بخش‌ها در حوزه طراحی و گرافیک، طراحی هویت بصری برای مجموعه‌ها و سازمان‌هاست که اتفاقا اکثر مجموعه‌ها هزینه‌های بالایی برای طراحی هویت بصری خود پرداخت می‌کنند.

اگر بخواهیم در بازار کار فتوشاپ حرفه‌ای شویم چه مسیری را باید طی کنیم؟

مسیر، مسیر سختی نیست و به دو چیز نیاز دارد: علاقه و تلاش و صبر و حوصله تا اینکه طی یک تا سه سال به یک طراح حرفه‌ای تبدیل شوید. با فتوشاپ شروع کنید، ابزارها را خوب یاد بگیرید و وارد بازار کار فتوشاپ شوید و تجربه کاری خود را روز به روز بالا ببرید. دقت کنید که در ابتدای کار باید با مبلغ خیلی کم یا حتی رایگان برای دیگران کار کنید تا دیگران به شما کار بدهند و شما با انجام هر کاری تجربه کسب کنید، رزومه‌ای قوی برای خود تهیه و مخاطب و مشتریان خودتان را بیشتر کنید.

بعد از مدتی باید حیطه تخصصی خودتان را با یادگیری نرم‌افزارها و مهارت‌های جدید توسعه دهید. مثلا بعد از یادگیری فتوشاپ سراغ نرم‌افزارهایی مثل ایلاستریتور و ایندیزاین و کورل دراو بروید. البته یادگیری این نرم‌افزارها و کسب تجربه به تنهایی کافی نیست. توصیه می‌کنیم اگر به این حرفه علاقه دارید کتاب‌های تخصصی این رشته را هم پیدا و مطالعه کنید. حوزه طراحی و گرافیک کتاب‌های زیادی دارد که یک طراح باید بعضی از آن‌ها را حتما مطالعه کند مثل رنگ‌شناسی، نمادشناسی و … پس ابزار، تجربه، مطالعه، تلاش و ممارست بیشتر می‌تواند روز به روز شما را در این کار حرفه‌ای‌تر کند.

نکته مهم: سعی کنید اگر وارد این حرفه شدید همه چیز طراحی نکنید و پس از مدتی کارتان را تخصصی کنید مثلا فقط لوگو طراحی کنید یا فقط طرح جلد بزنید. درست است چیزهای دیگر را هم یاد می‌گیرید و می‌توانید انجام دهید ولی تخصصی در یک حوزه کار کردن به حرفه‌ای‌تر شدن شما کمک می‌کند.

درباره طراحی سه بعدی چه چیزهایی می‌دانید؟

همه مباحث قبلی در مورد طراحی و گرافیک دو بعدی بود اما یک سطح بالاتر از آن طراحی سه بعدی است اگر به طراحی سه بعدی علاقه دارید بعد از یادگیری طراحی دو بعدی می‌توانید وارد این عرصه شوید. توصیه می‌کنیم با یادگیری نرم‌افزار 3D MAX این مسیر را شروع کنید. طراحی سه بعدی هم از لحاظ مهارت هم از لحاظ درآمد بسیار بالاتر از طراحی دو بعدی است.

نمونه‌ای از کارهای این مهارت طراحی دکوراسیون و نمای ساختمان‌هاست که درآمد بالا و مشتریان زیادی دارد چرا که همه آنهایی که می‌خواهند برای ساخت ساختمان خود هزینه کنند دوست دارند قبل از اینکه هزینه کنند ابتدا خروجی نهایی کار را ببینند و اگر مطلوب و مورد پسند بود هزینه کنند و آن کار را اجرا کنند.

یکی دیگر از کاربردهای طراحی سه بعدی تولید محصول است خیلی از کارخانه‌ها قبل از اینکه محصولی را تولید کنند با استفاده از طراحی سه بعدی نمونه‌ای از آن محصول را طراحی و تولید می‌کنند و حتی در صدا و سیما تبلیغات محصول را پخش می‌کنند و مشتری جذب می‌کنند تا ببینند چقدر تقاضا دارد و متناسب با تقاضا محصول تولید می‌کنند؛ به همین علت حاضرند هزینه قابل توجهی کنند تا یک طراح یک نمونه اولیه طراحی کند به جای اینکه هزاران محصول تولید کنند و بعد بازار را بسنجند.

نکته در گوشی استارت آباد: پس حتی اگه به طراحی سه بعدی هم علاقه دارید باید بدونید که قبل از هر چیزی باید طراحی و گرافیک با کامپیوتر رو به خوبی یاد بگیرید، یعنی همه چیز از فتوشاپ شروع میشه 🙂

لینک محتوای مقاله به صورت ویدیو در کانال استارت آباد در ایتا
روی هشتگ #طراحی_و_گرافیک_در_کامپیوتر کلیک کنید و همه ویدیوها را مشاهده کنید