ویژگی‌های کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ موفق

اگر می خواهید ویژگی‌های کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ موفق را دقیق بدانید و برای هدف مشخصی، برنامه فروش ایجاد کنید؛ مثلا اگر بخواهید تعداد کسانی که از شغل شما مطلع هستند را بیشتر کنید یا افرادی که قبلا آشنا شده اند را تبدیل به مشتری کنید و یا حتی محصول ویژه ای را به فروش برسانید دقیقا شما به اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید. با خواندن این مقاله می توانید با هدف مشخصی بازاریابی عالی را به اجرا درآورید. افراد با مشخصات خاص، محصول خاص، افزایش تعداد مخاطبان و مشتریان هر یک می توانند هدف مارکتینگ شما باشند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر می‌خواهید در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت ‌کنید ممکن است تصمیم بگیرید:

  • تعدادی مخاطب جدید به مجموعه مخاطبان قبلی خود اضافه کنید؛
  • فروش خود یا تعامل با مشتریان را افزایش دهید؛
  • جایگاه خود را در ذهن مخاطب تثبیت کنید؛

مجموعه فعالیت‌هایی که با این اهداف و در مدت زمان مشخص انجام می‌دهید کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ را تشکیل می‌دهند. در واقع کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که در مدت زمان محدود انجام می‌شود و در نهایت منجر به افزایش مخاطب، فروش و تعامل با مشتریان می‌شود.

در کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ معمولا برای ارتباط با مخاطبان از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که اکثر مواقع ترکیبی از وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هاست. باید دقت کرد که فعالیت‌های بازاریابی هر کسب و کار تنها کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نیستند؛ بلکه کمپین‌ها جزئی از فعالیت‌های بازاریابی هستند. به همین جهت این کمپین‌ها فقط با اهداف تجاری به کار نمی‌روند؛ بلکه مجموعه‌های غیرتجاری هم از کمپین‌ مارکتینگ استفاده می‌کنند.

کمپین دیجیتال مارکتنیگ موفق

نکته: هر کمپین بازاریابی دیجیتال ممکن است یک روز تا چند سال طول بکشد. منظور از زمان محدود این است که دائمی نیست و یک آغاز و پایان مشخص دارد.

 احتمالا اسم مجموعه شهر فرش یا سرای ایرانی را شنیده‌اید. ممکن است تبلیغات این برندها را در تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، رادیو، بیلبوردها و غیره دیده باشید. اگر کسب و کاری از چند ابزار تبلیغاتی برای معرفی خود (آگاهی مخاطب از برند) به طور همزمان استفاده کند در واقع در یک کمپین بازاریابی قرار دارد. یعنی:

  • در یک بخش به خصوص هدف از تبلیغات صرفا افزایش آگاهی مخاطب از برند است. (تلویزیون، بیلبورد)
  • در بخش دیگر هدف صرفا افزایش فروش است. (ارائه خدماتی مثل ضمانت مرجوعی، بازگشت وجه یا ارسال رایگان)
  • در بخش دیگر با برگزاری مسابقات و چالش‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی سعی در افزایش تعامل با مخاطبان خود دارد.

 مجموعه این کارها یک کمپین مارکتینگ را تشکیل می‌دهد.

کمپین‌ تبلیغاتی یا کمپین بازاریابی؟

می‌توان گفت تبلیغات بخشی از کمپین بازاریابی است. کمپین مارکتینگ اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. به عنوان مثال هدف یک کمپین بازاریابی می‌تواند افزایش آگاهی مخاطب از برند و خدمات شما باشد اما هدف کمپین‌های تبلیغاتی معمولا انتقال یک پیام متقاعدکننده به مخاطب است تا او را نسبت به برند آگاه‌تر کند و یا تصمیم او را برای خرید به قطعیت نزدیک کند. بنابراین کمپین بازاریابی همان کمپین تبلیغاتی نیست!!!!!!!

آیا می‌توان کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ را زیرمجموعه کمپین تبلیغاتی و کمپین تبلیغاتی را زیرمجموعه کمپین بازاریابی دانست؟

قیف بازاریابی

قیف بازاریابی چیست؟

قبل از توضیح بیشتر درباره کمپین مارکتینگ لازم است درباره اصطلاح قیف بازاریابی صحبت کنیم. وقتی با هدف جذب مخاطب تبلیغاتی انجام می‌دهید احتمالا حجم بالایی از مخاطبان(مشتریان بالقوه) به مجموعه شما اضافه می‌شوند. ممکن است تعدادی از این مخاطبان در ادامه راه از همراهی شما منصرف شوند. پس در مراحل بعدی کم کم تعداد مخاطبانی که شما را همراهی می‌کنند کمتر می‌شود. در نهایت تعداد کمی از آنها اقدام به خرید و خرید مجدد می‌کنند(مشتریان بالفعل). به این مراحل قیف بازاریابی می‌گویند.

چرا درباره قیف بازاریابی گفتیم؟ چون شما باید بدانید دقیقا در کدام مرحله برای کدام نوع از مخاطب چه کمپینی باید اجرا کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. مثلا برای مخاطبی که در ابتدای کار به مجموعه شما اضافه شده است نمی‌توان کمپینی با هدف افزایش فروش داشت. بنابر این باید بدانید مخاطب دقیقا در کدام مرحله قیف بازاریابی قرار دارد. شما باید بتوانید مخاطبی را که در ابتدای قیف بازاریابی قرار دارد، با کمک کمپین مارکتینگ به مشتری که به انتهای قیف رسیده تبدیل کنید.

فواید کمپین دیجیتال مارکتینگ

فواید کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ

هر روز تعداد کاربران اینترنت بیشتر و بیشتر می‌شود. بهترین راه دسترسی به این کاربران استفاده از کمپین مارکتینگ است. پس می‌توان گفت یکی از مهمترین فواید کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ دسترسی راحت‌تر و بهتر به بسیاری از افراد است. تعدادی از مهمترین فواید کمپین مارکتینگ عبارتند از:

  • هدف‌گیری دقیق مخاطب

با استفاده از ابزارهای دیجیتال می‌توانید مخاطبان را به بخش‌های دقیق و جزئی‌تری تقسیم‌بندی کنید و برای دسترسی به آنها و همچنین همراه کردن آنها با خود بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید. هدف‌گیری دقیق مخاطب کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

مثال: در اجرای یک تبلیغ تلویزیونی شما هزینه تبلیغات برای تعداد زیادی از مخاطبان عمومی را متحمل می‌شوید. در این تبلیغ حتی هزینه اطلاع‌رسانی به مخاطبانی که هرگز قرار نیست مشتری شما باشند هم پرداخت می‌کنید. در صورتی که می‌توانید این هزینه را کاهش دهید و صرفا برای آگاهی مخاطب هدف هزینه تبلیغات دهید. هرچه مخاطب شما مشخص‌تر و انتخاب کمپین هدفمندتر باشد هزینه‌های شما کمتر خواهد شد. این کاهش هزینه با استفاده از کمیپن مارکتینگ امکان‌پذیر است.

کمپین دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه

  • هزینه مقرون به صرفه

هزینه بازاریابی دیجیتال نسبت به انواع دیگر بازاریابی به طرز چشمگیری کمتر است. شما می‌توانید از کمپین‌های ایمیلی یا پیامکی استفاده کنید که هزینه به شدت کمتری نسبت به چاپ بنر و بیلبورد دارد.

  • دستیابی به مخاطب گسترده‌تر

فرض کنید یک یا چند بیلبورد بین شهری را برای تبلیغات محیطی انتخاب کرده‌اید. روزانه چند نفر از این مسیر عبور خواهند کرد؟ چند درصد از آنها به بیلبورد کنار جاده توجه می‌کنند؟ این اعداد را با زمانی مقایسه کنید که در شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات استفاده می‌کنید. از اسم تبلیغات محیطی مشخص است که فقط محیط محدودی را شامل می‌شود در حالیکه شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و با فرصت ویژه اینترنت به مخاطبانی از سراسر جهان دسترسی داشته باشید.

  • نتیجه‌گیری مطلوب

هرچه برنامه شما برای کمپین‌های بازاریابی هدفمند، دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر باشد به نتیجه‌ دلخواه خودتان نزدیک‌تر می‌شوید. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند با استفاده از ابزارهای مناسب به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

  • افزایش آگاهی از برند

در کمپین‌های دیجیتال امکان تحقیق درباره برند شما خیلی بیشتر از بازاریابی سنتی است. در واقع یک سرنخ درباره برند کافیست تا مخاطب به دنبال اطلاعات بیشتری از برند شما برود.

 تحلیل کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق

  • امکان ارزیابی و تحلیل نتایج کمپین‌ها

کمپین‌های بازاریابی دیجیتال با ابزارهای متفاوت و کاربردی می‌تواند در تحلیل و ارزیابی روند بازاریابی شما بسیار اثرگذار باشد. به عنوان مثال شاید هیچ وقت نتوان فهمید که چند نفر یک بیلبورد تبلیغاتی را مشاهده می‌کنند یا از مشاهده آن چه احساسی دارند اما در کمپین‌های دیجیتال امکان بررسی این آمار و بازخوردگیری فراهم است. ابزاری مانند سرچ کنسول این امکان را به شما می­‌دهد که تعداد مشاهده، کلیک و همچنین رتبه در گوگل را مشاهده کنید. بر اساس آن تحلیل هایی داشته باشید و تصمیمات بسیار خوبی بگیرید.

  • سرعت بالا در دسترسی به مخاطب

در هر ساعتی از شبانه روز اراده کنید می‌توانید در کمترین زمان ممکن به مخاطب خود دسترسی داشته باشید. لازم نیست برای دسترسی به آنها خود را به تاریخ، ساعت و مکان خاصی محدود کنید.

  • نرخ بالای تبدیل مخاطب به مشتری

همان طور که گفته شد امکان تعامل سازنده و تاثیرگذاری روی مخاطب در این نوع از بازاریابی خیلی زیاد است. با به کارگیری درست و به موقع کمپین‌ مارکتینگ می‌توان به راحتی نرخ تبدیل را بالا برد.

  • امکان ارتباط مستقیم با مخاطبان و تاثیرگذاری بیشتر

با شناسایی کانال‌های ارتباطی می‌توانید مخاطب خود را به خوبی شناسایی کرده و با آنها ارتباط بگیرید. دسترسی به مخاطب و ایجاد تعامل سازنده با او در بازاریابی دیجیتالی و از طریق کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ به مراتب راحت‌تر از سایر روش‌هاست. در شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید به راحتی با محتوای الهام‌بخش یا آموزشی نرخ تاثیرگذاری خود بر مخاطب را بالا ببرید.

  • قرار گرفتن در شرایط رقابتی

با توجه به فعالیت همه جانبه رقبا در فضای اینترنت، امکان حضور شما در کنار رقبا فراهم است و این از جهتی می‌تواند فرصت خوبی برای جذب مخاطب باشد. اگر خدمات یا محصولات باکیفیتی به مخاطب ارائه دهید با مقایسه شما با رقبا در یک یا چند دقیقه به راحتی می‌توانید به انتخاب اول مشتری تبدیل شوید.

  • افزایش اعتماد مخاطبان به برند

با توجه به امکان به اشتراک‌گذاری نظرات کاربران و مشتریان در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی با ارائه خدمات مناسب و باکیفیت می‌توان گفت که این نوع بازاریابی می‌تواند منجر به افزایش اعتماد مخاطبان به برند شود.

اشتراک گذاری سریع

  • به اشتراک‌گذاری آسان و سریع

فکر می‌کنید چند نفر از افرادی که بیلبورد شما را می‌بینند محتوای تبلیغاتی شما را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند؟ یا برای فراموش نکردن شما از بیلبوردتان عکس می‌گیرند؟ این آمار تقریبا نزدیک به صفر است. اما مخاطب به راحتی می‌تواند بنر تبلیغاتی دیجیتال شما را با دیگران به اشتراک گذارد یا آن را برای مراجعات بعدی ذخیره کند. محتوای رایگانی که در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید هم قابلیت اشتراک گذاری با افراد زیادی را دارد. در واقع در یک لحظه می‌توان آنها را برای هزار  نفر و حتی بیشتر ارسال کرد.

  • افزایش فروش

با توجه به مزایای کمپین مارکتینگ می‌توان گفت همه اینها در نهایت به افزایش فروش منجر می‌شود. با افزایش آگاهی از برند و تعامل سازنده با مخاطب، افزایش نرخ تبدیل اتفاق افتاده و منجر به افزایش فروش می‌شود.

ویژگی کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ خوب

مهمترین ویژگی کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ خوب این است که بتواند آگاهی درست، شفاف و دقیقی از برند شما و محصولات و خدماتتان به مخاطب ارائه دهد. با این حال ویژگی‌های دیگری هم هستند که توجه به آنها به افزایش بهره‌وری کمپین منجر خواهد شد. در ادامه به این ویژگی‌های می‌پردازیم.

  • هدفمند بودن

به عنوان اولین ویژگی حائز اهمیت، می‌توان از هدفمندی کمپین نام برد. یک کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ هدفمند آن است که بر اساس پرسونای مشتری، مخاطبان را به گروه‌های کوچکتر تقسیم کند تا بتوان با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کرد.

  • قرار گرفتن در استراتژی کلی بازاریابی برند

یکی دیگر از ویژگی‌های یک کمپین خوب این است که به نحو مطلوبی در روند استراتژی بازاریابی برند قرار گیرد طوری که یک قطعه از پازل بازاریابی را تشکیل دهد.

  • سادگی و شفافیت

یک کمپین مارکتینگ باید در عین ظرافت و دقت، ساده و شفاف باشد. مخاطب از پیچیدگی و ابهام فراری است. پس سعی کنید برنامه‌های کمپین خود را طوری بچینید که مخاطب احساس اطمینان و صداقت را از جانب شما درک کند. او باید در کمترین زمان ممکن بتواند با کمپین شما ارتباط برقرار کند. پیچیدگی و ابهام مانع ارتباط مناسب و به موقع است.

  • ارائه راه حل کامل و فوری

هدف از کمپین مارکتینگ معمولا افزایش مخاطب یا افزایش لید است. کمپین شما باید آگاهی یا راه حلی کامل به مخاطب ارائه کند که به سرعت او را با برند شما آشنا و یا مشکل او را حل کند. بنابراین مجری کمپین باید سرعت انتقال پیام و اطلاعات را نیز در نظر بگیرد.

  • نشان دادن تمایز برند شما با دیگران

کمپین خوب باید بتواند علت تمایز شما با رقبا را به خوبی به مخاطب منتقل کند. این کمپین باید در معرفی ارزش پیشنهادی یا مزیت رقابتی شما پیشتاز باشد.

  • منحصر به فرد و خلاقانه بودن

معمولا کمپین‌های بازاریابی منحصر به فرد در ذهن‌ها ماندگارتر است و این ماندگاری به جذب، حفظ و افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند. هرچه طراحی کمپین خلاقانه‌تر باشد در ماندگاری کمپین در ذهن مخاطب تاثیرگذارتر است.

  • تداوم

تداوم در اجرای کمپین به اندازه منحصر به فرد بودن مهم است. باید مدام خود را در معرض دید مخاطب قرار دهید و مرتب از مزایای برند و خدمات خود به مخاطبان اطلاعات مفیدی ارائه دهید.

  • اخلاق‌مداری

متاسفانه روزانه با تبلیغات و کمپین‎‌هایی سر و کار داریم که با عدم رعایت اخلاق در کار خود باعث بدبینی افراد به کمپین‌های دیگر می‌شوند. مخاطب هرگز نباید احساس کند او را بازی یا فریب داده‌اید. رعایت حال و شرایط مخاطب هدف یکی از گزینه‌هایی است که به موفقیت کمپین و بقای برند شما کمک می‌کند.

انواع اصلی کمپین‌ بازاریابی دیجیتال

با توجه به اهداف مختلف شما در کمپین بازاریابی دیجیتال می‌توان با استفاده از سه نوع اصلی کمپین به اکثر آن اهداف رسید.

  1. کمپین‌ جذب مشتری

هدف: ایجاد لیدها و مشتریان جدید

اگر قصد دارید مخاطب خود را افزایش دهید، یا به افزایش آگاهی مخاطب از برند خود کمک کنید باید از این نوع کمپین استفاده کنید. با استفاده از این کمپین می‌توانید مشکلاتی را که مخاطب حتی از آنها اطلاع ندارد به او معرفی کنید (ایجاد احساس نیاز مثبت) یا راه حلی که برای مشکل مخاطب دارید را معرفی کنید.

  1. کمپین‌ ایجاد درآمد یا افزایش فروش

هدف: ایجاد درآمد از لیدها و مشتریان فعلی

اگر قصد شما از اجرای کمپین فروش بیشتر به مشتریان فعلی و افزایش حاشیه سود است باید از این نوع کمپین استفاده کنید. به هیچ عنوان نباید در مرحله ابتدای قیف بازاریابی از این کمپین استفاده کنید.

  1. کمپین‌ افزایش تعامل

هدف: افزایش تعامل با مشتریان فعلی و تبدیل آنها به طرفدار

اگر از این نوع کمپین استفاده کنید می‌توانید فضایی را برای مخاطب جدید فراهم کنید که رضایت مشتری فعلی را از زبان خودش بشنود. اگر این اتفاق بیافتد نیازی نیست شما تلاش کنید تا او را متقاعد کنید که محصول یا خدمت شما را بخرد. مزیت ارتباط با مشتریان چیزی فراتر از فروش محصول یا خدمت است آنها می‌توانند به بازوی تبلیغاتی شما تبدیل شوند.

نکته در گوشی استارت آباد

قبل از اینکه در یک کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ فضایی رو برای افزایش تعامل کاربران با همدیگه و با مجموعه خودتون ایجاد کنید، حتما ارزش پیشنهادی خودتون رو بهبود ببخشید. در غیر این صورت اقدام شما زمینه رو برای تبلیغات منفی فراهم می‌کنه…